01.07.21
Do 19:00
Wallraf, Stiftersaal
KunstBewusst, Vortrag

Michaelina Wautier: Baroque’s Leading Lady in Context

Katlijne Van der Stighelen

Während der Name Artemisia Gentileschi den meisten Kunsthistoriker*innen geläufig ist, haben wohl nur wenige von Michaelina Wautier (Mons, ca. 1614–Brüssel, 1689) gehört. Sie hinterließ etwa dreißig Gemälde, von denen die Hälfte mit ihrem Vor- und Zunamen signiert ist. Ihre datierten Werke sind zwischen 1643 und 1659 angesiedelt.

Die Vielfalt dieser Werke ist beeindruckend und reicht von Porträts, Genreszenen und Blumengirlanden bis hin zu monumentalen Historienbildern. Sie alle beeindrucken durch ihr Format, ihre Technik und ihre höchst individuelle Ikonografie. Mit großem Wagemut und großer Verve entwickelte Michaelina Wautier eine avantgardistische Bildsprache. Malerisch ist ihr Oeuvre außergewöhnlich ansprechend und ihr sensibler und lyrischer Stil faszinierend.

Das außergewöhnlichste Gemälde, das in diesem Vortrag behandelt wird, ist zweifellos der Triumph des Bacchus. Das 270,5×354 Zentimeter große Bild ist insofern bemerkenswert, als es lebensgroße männliche Akte allen Alters zeigt. In jedem Detail kommt hier die technische Brillanz und der intellektuelle Wagemut der Künstlerin zum Ausdruck. Das Bild stellt damit ein einzigartiges Phänomen in der europäischen Kunst der Frühen Neuzeit dar.

Katlijne Van der Stighelen (geb. 1959) studierte Kunstgeschichte an der KU Leuven und erwarb die Professur im Jahr 2003. Sie veröffentlichte Künstler*innen-Biographien über Anna Maria van Schurmann (1607-1678), Cornelis de Vos (1584/85-1651), Anthony van Dyck (1599-1641) und schrieb über die Tradition der flämischen Portraitmalerei.

BUCH/AUSSTELLUNGSKATALOG: Katlijne Van der Stighelen (Hg.), Michaelina Wautier (1604-1689). Triumph of a Forgotten Talent, Ausst.-Kat., MAS-Rubenshuis Antwerpen, BAI, 2018.

Michaelina Wautier, etwa 1649, Selbstportrait, Öl auf Leinwand, URL: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zelfportret_wautier.jpg, abgerufen am 17.06.2021

Dieser Vortrag wird in englischer Sprache stattfinden. Diskussionsbeiträge und sonstige Rückmeldungen im Anschluss des Vortrags können jedoch bei Bedarf gerne übersetzt werden.


EN • While the name of Artemisia Gentileschi is familiar to most art historians, probably few will have heard of Michaelina Wautier (Mons, about 1614-Brussels, 1689). She left about thirty paintings, half of which are signed with her full name. Her dated works are situated between 1643 and 1659. Their variety is impressive, ranging from portraits, genre scenes and garlands of flowers to monumental history paintings. All of these works make a powerful impression in terms of their format, technique, and highly individual iconography. It is clear that Michaelina devised avant-garde imagery with great daring and verve. In pictorial terms, her oeuvre is uncommonly attractive and her sensitive and lyrical style beguiling.

The most exceptional painting focused on in this lecture, is without a doubt the Triumph of Bacchus. Measuring 270.5 x 354 centimeters, the canvas is noteworthy for its depiction of life-size male nudes of all ages. The painting, which expresses the artist’s technical brilliance and intellectual audacity in every detail, constitutes an absolutely unique phenomenon in Early Modern European art.

• Katlijne Van der Stighelen (born in 1959) studied art history at KU Leuven where she was appointed a Full Professor in 2003. She published books on Anna Maria van Schurman (1607-1678), Cornelis de Vos (1584/85-1651), Anthony van Dyck (1599-1641) and the tradition of Flemish portraiture. Furthermore, she published widely on aspects of Flemish art and woman-artists in the 16th and 17th centuries. In the Fall of 2002 she was holder of the Rubens Chair at Berkeley, University of California. Together with Hans Vlieghe she is the editor of the series Pictura Nova. Studies in 16th- and 17th-Century Flemish Painting and Drawing’ (Brepols Publishers Turnhout). Since 1996 not less than 21 monographs have been published. In 2018 she curated an exhibition on Michaelina Wautier (1604-1689). Leading Lady of Baroque’ organized by the Rubenshuis and the Mas in Antwerp. Currently she is finishing a volume on Unidentified portraits by Peter Paul Rubens as part of the Corpus Rubenianum Ludwig Burchard, the largest catalogue raisonné that has ever been published on the oeuvre of an individual artist.

BOOK/EXHIBITION CATALOGUE: Katlijne Van der Stighelen (Ed.), Michaelina Wautier (1604-1689). Triumph of a Forgotten Talent, exhibition catalogue, Antwerp MAS-Rubenshuis, BAI, 2018.

Bildcredits

Foto: Katlijne Van der Stighelen, 2018. Im Hintergrund: Michaelina Wautier, Triumph of Bacchus, zwischen 1643 und 1659.